Vår tjänst

Elnor är ett elbolag som sysslar med elhandel. Vi tycker att el är en förutsättning för ett gott liv och har utformat våra tjänster därefter. Själva elhandelstjänsten är tråkig men pålitlig.

Vi och vår el finns där för dig och dina behov så att du kan fortsätta din vardag utan att behöva tänka på el. Vår tjänst är anpassad för de som har det svårt ekonomiskt och för de som vill använda vår samlade kraft för att förbättra samhället. Genom att bli kund hos oss är du med och hjälper andra. Som premiumkund bidrar du med ett större bidrag till personer och föreningar i ekonomiska svårigheter. Är det svårt att få pengarna att räcka till så erbjuder vi el till ett minipris.

Vår elhandel ska kännas som ett självklart val för den som är ute efter ett billigt och transparent elavtal. Men vi är också mer än ett elhandelsbolag. Vi har avsikten att samla människor kring att stötta, utveckla och finansiera samhällsfrämjande och välgörande initiativ. Vi ser därför vår relation till kunden som ett partnerskap där vi med gemensam kraft ska göra gott.

Vi är inställda på att vara det bästa alternativet för de som väljer att bli kunder hos oss. Vi har valt att forma vår tjänst så att den som är ute efter ett bra pris på elavtal ska kunna känna att den har hittat rätt. Om man därutöver vill bidra med en summa för välgörande och samhällsfrämjande ändamål så kan man göra det valet också.

Som aktör i energisektorn så är det viktigt med hållbarhet och att kunna erbjuda grön el. Det ser vi som en självklarhet. Vi ser också det som en självklarhet att uppfylla och hålla de 18 kundlöftena som branschen tagit fram för elhandelsbolag.

Elhandel och elnät

Som kund på elmarknaden betalar du för två tjänster: användningen av elnätets infrastruktur och själva elförbrukningen. Dessa tjänster faktureras vanligtvis separat men i vissa fall kan de presenteras på en och samma faktura.

Elhandelsfakturan är den del av fakturan som berör mängden energi i kWh som man har förbrukat. Som elhandelskund är du fri att välja mellan olika elhandelsbolag utifrån dina preferenser kring saker som hur elen produceras, företagets vision och värderingar etc. I och med att elhandelsbolagen sätter sina priser olika så kan du som konsument påverka din elhandelskostnad genom att göra ett aktivt val.

Elnätsfakturan kommer från Elnätsbolaget i ditt geografiska närområde. Elnätsföretaget äger infrastrukturen och kablarna i ditt område inklusive din elmätare. Elnätskostnaden betalar du till ditt lokala elnätsföretag, den ska bland annat bekosta underhållet för den infrastruktur som gör det möjligt att leverera el till ditt hushåll eller företag. Som kund på elmarknaden har du ingen möjlighet att påverka vilket elnätsföretag du använder eftersom det är bestämt av din geografiska placering.

Även om det inte gör skillnad i  pris så är det smidigt om elnätsavgiften och elhandelskostnaden kommer på samma faktura. I de områden där vi har samarbeten med elnätsbolag så kommer vi att kunna erbjuda en sammanslagen faktura och i annat fall kommer det att vara uppdelat så att en faktura avser elnät och en elhandel

Våra samarbeten

Vårt övergripande mål är att göra gott. Vägen dit handlar om att göra mycket med de medel som vi fått förtroendet att förvalta. När vi väljer initiativ att stötta, följer vi några enkla principer:

Ansvar – att agera ansvarsfullt innebär att vi ger oss in i det som kan göra verklig skillnad i våra närsamhällen. Våra initiativ ska vara genomtänkta och vår bedömning av nytta ska ha en solid grund.

Effektivitet – vi är måna om att välja initiativ som kan lämna stora avtryck. I praktiken betyder det att vi utvärderar och jämför potentialen bland olika initiativ innan vi ger oss in i något. Vi är särskilt intresserade av att backa upp initiativ där den förväntade nyttan är långvarig och betydande.

Medkänsla – vi ser ett stort värde i att göra gott för många. Samtidigt ser vi ett egenvärde i att kunna finnas för enskilda människor vars livssituation är särskilt ömmande.

Våra villkor

Vilka avtal gäller: När du ingår i ett avtal med oss, Elnor Elhandel AB, ingår det två delar. Första delen är regler som alla i branschen följer för att sälja el, se allmänna avtalsvillkor. För privatpersoner gäller avtalet EL2012K (rev 2) och för företag gäller avtalet EL2012N (rev 2). Den andra delen är våra egna regler plus själva elhandelsavtalet. Om våra regler och branschens regler inte stämmer överens, är det våra regler som gäller.

Vad vi får göra: Vi har rätt att ta reda på information om din elmätare, byta din elleverantör, och hålla koll på hur mycket el du använder, om du har gett oss tillstånd genom en Fullmakt.

Kreditkontroll: Vi kan behöva kolla din ekonomi innan vi godkänner din beställning. Om vi inte tror att det fungerar, kan vi säga nej.

Ångerrätt: Du kan ändra dig och avbryta avtalet inom 14 dagar, precis som lagen om köp på distans säger.

Om du inte är nöjd: Om det blir problem eller om du inte håller med om något i avtalet, ska du först prata med oss. Om du fortfarande inte är nöjd, kan du be Allmänna reklamationsnämnden att titta på saken.

Priset för el: Priset du betalar för elen beror på hur mycket det kostar oss att köpa elen plus en extra kostnad för vår tjänst.

Skatter och avgifter: I priset ingår även skatter och avgifter som staten bestämmer. Om dessa ändras, ändrar vi priset därefter utan skyldighet att säga till först.

Uppsägningstid: Om du har ett avtal där priset följer marknaden (rörligt- eller timpris) kan du säga upp avtalet när du vill. Har du ett avtal med fast pris gäller den uppsägningstid vi har kommit överens om.

Betalning: Du betalar för elen i efterhand varje månad. Om du inte betalar i tid, kan fakturan skickas till inkasso enligt lagen.

Dina uppgifter: För att vi ska kunna ge dig våra tjänster behöver vi spara information om dig och din elanvändning. Det inkluderar personuppgifter och information om din elanvändning. Vi följer lagen när vi hanterar dina uppgifter. Du har rätt att se vilka uppgifter vi har om dig och kan be oss ändra eller ta bort dem. Vi sparar dina uppgifter så länge avtalet gäller och ett år till utöver det. Om du tycker att vi har hanterat dina uppgifter felaktigt, kan du framföra ett klagomål till oss eller gå vidare till Integritetskyddsmyndigheten.

Ändringar i avtalet: Vi kan komma att ändra i de villkor som listats upp i det här avtalet men kommer i så fall att berätta för dig minst två månader innan de nya villkoren börjar att gälla. Om någon del av avtalet inte skulle gälla längre, påverkar det inte resten av avtalet. Vi justerar bara de delar som vi sett ett behov att uppdatera.

Är du redo att göra skillnad?

Höj din påverkan och anslut dig till Elnor! Genom att gå med redan idag tecknar du ett elavtal och blir en del av en rörelse som lyser upp liv och förvandlar samhällen.